lördag 12 november 2011

Tidsbesparingar på Carema Care???

Jag har en bekants bekant som arbetar inom hemtjänsten av Carema Care där man inte ger någon övertid om någon brukare överskrider tiderna på kvällar etc. Rapportering och övrigt administrativt arbete inne på kontoret får i dessa fall ske utan ersättning vilket kan innebära för kvällspersonalen att de kan bli utan lön för ganska många timmars arbete på en månad.
Beslut som skall ligga på chefsnivåer överlåtes till personalen vilket ofta leder till mycket pressade situationer där alla inte får den vård de har rätt till. Personal tvingas utföra arbetsmoment ensamma för att hinna ”köra in tid” om en brukare tar längre tid än vad som är beräknat och riskerar därmed arbetsskador – samtidigt innebär detta risker för brukarna i de fall 2 personer skall utföra lyft etc.
Det är betydligt fler områden ni bör se över än bonusarna inom er organisation, vilket jag naturligtvis inser ligger bakom bl a övertidsstoppet, där ni på ett mycket skamligt sätt utnyttjar era anställda på ett sätt som är skrämmande.
Anställningsformerna på denna ort – vilken jag inte namnger p g a att jag vill skydda mina källor – kan också starkt kritiseras; man dribblar med personalresurserna till max för att kunna hålla arbetsgivarens kostnader minimerade på ett sätt som ger otrygghet bland personalen vilket naturligtvis också reflekterar kvaliten på den vård som kommer brukarna tillhanda.
Bra vård ges av personal som mår bra och ingen skattebetalare förtjänar att utsättas för undermålig hemtjänst utan måste kunna känna trygghet genom era anställda vilket jag med detta inlägg vill göra er uppmärksamma på att så är inte fallet.
Följ upp utifall de postar mitt inlägg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar