söndag 31 oktober 2010

Trängselskatterna i Göteborg

Jag röstade på Vägvalet i september och hoppas att målet nås för att kräva en folkomröstning i kommunen.
Nu är det bara ca 4.800 underskrifter som saknas.
Mina listor kommer jag att lämna in på mötet Lördagen den 6 november 11-14 på Annedalsgården, Carl Grimbergsgatan 52.

Våra politiker kallar projektet trängselskatter när det är precis detta som kommer att uppstå vid tullstationerna med ökade utsläpp/buller mm för närboende i området där stationerna placeras.

Jag anser att projektet skulle kallas vägtullar för Göteborgare ocn närliggande kommuner.

I USA rankar man staterna varje år efter de mest kostnadseffektiva vägsystemen och det är anmärkningsvärt anser jag att 6 av de 10 högst rankade är stater som inte har vägtullar!
http://reason.org/news/show/19th-annual-highway-report
lista på stater som har tullar:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toll_Roads_in_the_United_States

Jag vill gräva lite djupare och leta efter anledningar till att man vill finansiera upp kommuners intäkter med dylika betalsystem.

Innan friskolorna exploderade i Sverige gick alla statliga anslag till kommunernas gymnasium/grundskolor.

Vi har alla sett rubrikerna hur friskolorna går med sådan otrolig vinst och vi vet också att aktieutdelningar sker med mångmiljardbelopp varje år till ägarna.
Varför har vi aldrig läst tidigare hur kommunala skolor kunnat gå med vinst? Kan skillnaderna med mindre lärare i friskolorna som har behörighet vara svaret med sämre kvalite på undervisningen?

Jag tror inte detta är hela sanningen utan låter mig själv leka med tanken att kommunerna/Göteborg i själva verket har gjort dessa gigantiska vinster men använt den till andra utgiftskonton eller konton med -  för att få ekonomin att gå ihop.

Kanske har stor del av överskottet från kommunal skolverksamhet i Göteborg gått till korrumperade politiker eller den korrumperade verksamhet som uppdagats?

Med trängselskatterna kan man få andra intäkter som delvis kan gå till att fortsätta korrumptionen på kommunal nivå?

Alltför mycket har inte redovisats när det gäller trängselskatterna i Götet anser jag.
Vilket upphandlingsförfarande har skett?
Vilka undersökningar har legat till grund för beslutet?
Vilka företag kommer att kontrakteras där principen "klia mig på ryggen -så kliar jag dig på ryggen" är vardagsmat?

Listan kan göras lång tror jag på frågor som behövs vädras öppet vilket jag hoppas kommer att ske med Vägvalets representanter i kommunfullmäktige.

Synd att fler Göteborgare inte visste om att partiet fanns innan valet. Många säger detta när jag är ute och samlar in namnunderskrifter.
Då hade mandaten blivit fler- det är jag övertygad om!

Här kan du ladda ner mallen för listor att skriva under:
http://www.vagvaletgbg.se/wp-content/uploads/2010/03/Namninsamling.pdf

OBS! Se till att namnförtydligande/adress också skrivs in - annars gäller inte underskriften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar